Glasvezel Aalten & Oost Gelre | Veelgestelde vragen
1486
page-template-default,page,page-id-1486,ajax_updown_fade,page_not_loaded,

Veelgestelde vragen We hebben de meestgestelde vragen voor u op een rij gezet.

Antwoorden bij uw vragen
Hieronder vindt u een lijst van veelgestelde vragen en antwoorden. Klik op de vraag om het antwoord te lezen.

Aanmelden

Hoe meld ik me aan voor een aansluiting?

Vanaf 4 september kunt u zich aanmelden via deze website.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mail adres behouden?

Alle dienstaanbieders bieden de mogelijkheid om uw huidige telefoonnummer te behouden. U kunt dit bij uw aanmelding aangeven.

Voor wat betreft het behoud van uw e-mailadres ligt het eraan welk e-mailadres u nu gebruikt. Gebruikt u een mailadres van uw huidige dienstaanbieder, zoals bijvoorbbeeld KPN, dan kunt u deze niet blijven gebruiken. U kunt een nieuw e-mailadres aanvragen bij uw nieuwe dienstaanbieder. U kunt ook ervoor kiezen om een e-mailadres te gebruiken dat niet gebonden is met een bepaalde dienstaanbieder, zoals bijvoorbeeld Gmail, Hotmail of Outlook.

Mijn huidige abonnement bij de dienstaanbieder loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe dienstaanbieder dat abonnement over?

Nee. Als u minder dan een jaar geleden een contract heeft afgesloten, dan zult u dit contract moeten uitdienen. Na het eerste jaar is het abonnement meestal maandelijks opzegbaar. Vanaf 4 september kunt u zich alvast aanmelden bij een dienstaanbieder die de diensten via glasvezel levert. Uw nieuwe contract gaat in op het moment dat uw contract met uw huidige dienstaanbieder afloopt.

Bedrijven in het buitengebied

Mijn woning en bedrijf zitten op hetzelfde adres, kan ik dan 2 aansluitingen meenemen?

Dit ligt aan uw wensen en uw specifieke situatie. Wij kunnen ons voorstellen dat u als consument andere wensen heeft dan als ondernemer. In dat geval is het verstandig om 2 aansluitingen te nemen. Voor vragen over 1 of 2 aansluitingen of abonnementen kunt u contact met ons opnemen.

Mijn bedrijf is gevestigd op een bedrijventerrein, dat grenst aan het buitengebied. Kom ik ook in aanmerking voor een glasvezelaansluiting?

Er is een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting:

1. Uw woning/bedrijf is gelegen in het buitengebied van Gemeente Aalten of Gemeente Oost Gelre.
2. In uw woning/bedrijf is nog geen glasvezel- of kabelaansluiting aanwezig.
3. Uw adres staat geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van uw gemeente en het betreft een woonbestemming.
4. U sluit een contract met een dienstaanbieder naar keuze.
5. In het deelgebied waartoe uw woning/bedrijf behoort tekent minimaal 50% van de bewoners/bedrijven vooraf een contract voor een abonnement bij één van de dienstaanbieder én een contract voor de Vastrechtvergoeding.

Is glasvezel ook geschikt voor zakelijk internetgebruik?

Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, het delen van grote bestanden, maar ook bijvoorbeeld beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het bijkomend dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming of 3D-beeldbellen.

De aanleg

Kan de glasvezelaansluiting op elke gewenste plaats in de woning worden geplaatst?

De locatie van de glasvezelaansluiting in uw woning is aan een aantal voorwaarden verbonden. Onze voorkeur gaat uit naar de meterkast, mits deze aan de voorzijde van de woning is geplaatst. Verder is de aanwezigheid van een wandcontactdoos voor de stroomvoorziening noodzakelijk. In overleg is een andere locatie mogelijk. Voordat de glasvezelaansluiting wordt geplaatst, zal uw woning door een medewerker van de aannemer worden bezocht. In overleg met u wordt de route naar uw woning en de locatie van de glasvezelaanlsuiting bepaald.

Waar kan ik terecht met vragen over de aanleg?

Heeft u vragen over de planning of de werkzaamheden bij u in de buurt? Tijdens de aanleg kunt u contact opnemen met de aannemer die in uw regio actief is. De contactgegevens van de aannemer kunt u vinden op de pagina Project planning.

Wanneer wordt bij mij glasvezel aangelegd?

We kunnen niet exact zeggen wanneer het glasvezelnetwerk wordt aangelegd. U ontvangt een brief van de aannemer met daarin de exacte datum waarop uw woning wordt aangesloten. Een globale planning vindt u op de pagina Project planning.

Hoe gaat de aanleg in zijn werk?

De aanleg van het glasvezelnetwerk van het buitengebied verloopt in zes stappen:

Stap 1: U wordt persoonlijk uitgenodigd voor een informatieavond bij u in de buurt. Geen uitnodiging ontvangen? Bekijk op deze pagina wanneer de informatieavonden plaatsvinden. Vanaf dit moment kunt u zicht inschrijven via deze website bij één van de providers. Wanneer 50% van de bewoners zich hebben ingeschreven voor de aanleg van glasvezel, gaat de schop definitief in de grond.
Stap 2: Schouw en persoonlijk advies Is de 50% behaald? Dan komt de aannemer vooraf bij u thuis kijken (‘de schouw’) wat de beste plaats is om de glasvezelkabel de woning binnen te laten komen en waar het glasvezelmodem geplaatst kan worden.
Stap 3: Aanleg in uw straat Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiertoe wordt een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum. Soms kiest een aannemer ervoor om eerst stap 4 en 5 uit te voeren, voordat het glasvezelnetwerk in de straat wordt aangelegd.
Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand Indien u zich heeft aangemeld, wordt er tijdens de werkzaamheden in de straat ook een glasvezelkabel aangelegd van de straat naar uw woning. Daarbij werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven.
Stap 5: Aansluiting in uw woning De glasvezel ligt nu voor de gevel van uw woning. Eén van onze monteurs zorgt dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een klein gat in de voorgevel wordt de kabel via de kelder of kruipruimte naar binnen gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.
Stap 6: Installeren & activeren tv, telefoon en internet Afhankelijk van de mogelijkheden die uw dienstaanbieder biedt, installeert u de apparatuur voor televisie, internet en/of telefonie zelf of laat u dat doen door een installatiemonteur. Als laatste stap activeert de dienstaanbieder uw abonnement. Vanaf dat moment kunt u gebruikmaken van interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw dienstaanbieder u weten wanneer het zover is.

De inschrijfperiode

Hoe zit dat precies met die minimale deelname van 50% tijdens de inschrijfperiode?

Vanwege het grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied een kostbare aangelegenheid. Om de kosten van de aanleg te dekken, is het noodzakelijk dat minimaal de helft van de bewoners en bedrijven diensten gaat afnemen via het glasvezelnetwerk. Immers, alleen dan staan er inkomsten tegenover de hoge aanlegkosten.

Als minder dan de helft van de bewoners een abonnement bij een dienstaanbieder afneemt, zullen wij geen glasvezel aanleggen.

Inschrijven kan vanaf 4 september via deze website.

Wat gebeurt er als de minimaal 50% aanmeldingen is behaald. Wordt dan iedereen aangesloten?

Als u tijdens de inschrijfperiode geen abonnement heeft afgesloten, krijgt u geen glasvezelaansluiting. Na de inschrijfperiode kunt u zich nog steeds aanmelden voor een glasvezelabonnement en alsnog een glasvezelaansluiting krijgen. Hiervoor betaalt u wel eenmalige aansluitkosten. Deze aansluitkosten zijn gebaseerd op de werkelijke aanlegkosten met een minimum van € 995,= incl. BTW.

De kosten – algemeen

Wat kost een glasvezelaansluiting naar uw huis?

Vanwege de grote oppervlakte en de lage bevolkingsdichtheid is de aanleg van glasvezel in het buitengebied kostbaar. Wij vragen daarom een extra bijdrage aan de bewoners. Dit noemen we de vastrechtvergoeding. U betaalt deze vastrechtvergoeding voor het gebruik van het glasvezelnetwerk. Daarnaast betaalt u de reguliere kosten voor een abonnement bij een dienstaanbieder.

Voor de betaling van de vastrechtvergoeding heeft u twee opties:
– Eenmalige afkoop: u betaalt de aansluiting via een eenmalige bijdrage. Na betaling hiervan hoeft u geen maandelijkse bijdrage te betalen voor de glasvezelaansluiting naar uw woning.
óf
– Maandelijkse bijdrage: de maandelijkse vastrechtvergoeding betaalt u alleen tijdens de looptijd van uw abonnement bij een dienstaanbieder. Als u uw abonnement bij de dienstaanbieder opzegt, stopt ook de betaling van de maandelijkse vastrechtvergoeding.

Waarom moeten de bewoners in het buitengebied meer betalen dan bewoners in de kern?

De afstanden tussen woningen in het buitengebied zijn vele malen groter dan in dorpen en steden. Voor de aanleg van glasvezel zal dus meer gegraven moeten worden. Dit brengt hogere kosten met zich mee. Om deze hogere kosten te compenseren wordt de vastrechtvergoeding in rekening gebracht.

Moet er altijd vastrechtvergoeding worden betaald bovenop de abonnementkosten?

Ja, u dient naast de abonnementskosten aan de dienstaanbieder voor internet, televisie en/of telefonie ook de vastrechtvergoeding te betalen.

Ik wil geen abonnement, maar wel een glasvezelaansluiting. Kan ik ook alleen de vastrechtvergoeding betalen, zonder dat ik een abonnement afneem?

Nee, dat kan niet. Om een glasvezelaansluiting te krijgen dient u zowel een abonnement bij de dienstaanbieder te nemen als de vastrechtvergoeding te betalen. Heeft u advies nodig? Vul dan het formulier in op deze pagina.

Blijft de vastrechtvergoeding altijd hetzelfde?

De vastrechtvergoeding wordt jaarlijks in januari geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex (CPI). Deze wordt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vastgesteld. Als u via automatische incasso betaalt, wordt de vastrechtvergoeding door ons aangepast. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Ik woon vervan de openbare weg, moet ik dan extra kosten betalen?

Nee, wanneer u bericht heeft gehad dat u in aanmerking komt voor een glasvezelaansluiting, hoeft u geen extra aanlegkosten te betalen. Wel betaalt u een vastrechtvergoeding naast de abonnementskosten. Meldt u zich aan na de inschrijfperiode? Dan betaalt u wel eenmalig aansluitkosten.

Wat zijn de kosten als ik tijdens de inschrijfperiode geen abonnement afsluit, maar dit op een later moment alsnog wil?

Er is sprake van een na-aansluiting indien u na de inschrijfperiode een abonnement afsluit. Voor een na-aansluiting worden de werkelijke aanlegkosten, met een minimum van € 995,- incl. BTW in rekening gebracht worden.

Is er sprake van een nieuwbouwwoning? Dan betaalt u de werkelijke aanlegkosten voor het realiseren van de glasvezelaansluiting in uw woning. U zult in dat geval een offerte voor de realisatie van de aansluiting ontvangen. Neemt u hierover contact met ons op.

Ik heb vragen over de factuur, waar kan ik terecht?

Voor vragen over de factuur kunt u bellen naar 088 – 3316610 of een e-mail sturen naar CIF@mijnrekeningbekijken.nl.

Dubbele bewoning of inwoning

De gezamenlijke meterkast zit in de ene woning en ik woon in de andere woning. Stel dat de woning waar de meterkast zit, geen aansluiting wil, wat dan?

De aansluiting hoeft niet in de meterkast gerealiseerd te worden. Deze kan ook op een andere plek in huis gemaakt worden, bijvoorbeeld bij uw televisie. Dit kunt u overleggen met de aannemer. Informatie van de aannemer is te vinden op deze pagina.

Wij staan met 2 adressen geregistreerd in de BAG (Basisadministratie Adressen & Gebouwen). Kunnen we ook van 1 glasvezelaansluiting en 1 abonnement gebruik maken?

U heeft recht op 2 glasvezelaansluitingen. Wilt u dat niet, dan kunt u ervoor kiezen om 1 aansluiting met 1 abonnement af te nemen en deze te delen. U dient zich te realiseren dat u in dat geval gezamenlijk gebruik maakt van de internetverbinding, waarbij de ander kan achterhalen wat u op internet doet. Ook is het aantal telefoonlijnen en aan te sluiten televisies op 1 aansluiting beperkt. De dienstaanbieders kunnen u hierover meer vertellen. Advies nodig hierover? Vul dan het formulier in op deze pagina.

Bij ons is sprake van een inwoning. Kan ik een extra aansluiting krijgen op mijn adres?

U kunt een extra aansluiting aanvragen op uw adres. De voorwaarde is wel dat op deze extra aansluiting een abonnement bij een dienstaanbieder wordt afgesloten. Daarnaast moet de extra aansluiting te realiseren zijn binnen de standaard aansluitcriteria. Een extra aansluiting kunt u vanaf 4 september aanvragen via deze website.

Wij wonen met 2 gezinnen in 1 pand, maar hebben ieder een eigen adres. Tellen wij als 1 of 2 aansluitingen meer voor het bepalen van 50% deelname?

Voor bepaling van het percentage aanmeldingen gaan we uit van de registratie in de BAG (Basisadministratie Adressen & Gebouwen). Staan de woningen hierin als 2 afzonderlijke adressen vermeld, dan tellen beide woningen mee. Staan de woningen hierin als 1 adres vermeld, dan tellen beide woningen als 1 aansluiting mee.

Eenmalige afkoop vastrechtvergoeding

Wat betekent dat nu, eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding?

Als u de vastrechtvergoeding heeft afgekocht, hoeft u voor uw huidige adres nooit meer een (maandelijkse) vastrechtvergoeding te betalen. U betaalt alleen nog de abonnementskosten aan uw dienstaanbieder.

Wanneer moet ik de eenmalige afkoop betalen en waar moet ik rekening mee houden?

Na aanleg en activatie van de aansluiting (lees: levering van de diensten door de dienstaanbieder) ontvangt u een factuur voor de eenmalige afkoop van de Vastrechtvergoeding. Deze factuur is gericht aan de persoon die het abonnement bij de dienstaanbieder heeft afgesloten. De factuur dient binnen 14 dagen te worden betaald.

Ik kies voor eenmalige afkoop. Wat gebeurt er als ik mijn huis verkoop?

Als u de vastrechtvergoeding voor uw huidige adres heeft afgekocht, hoeft u voor dit adres nooit meer een maandelijkse vastrechtvergoeding te betalen. De afkoop is dus adresgebonden. Als u verhuist naar een adres waar de vastrechtvergoeding niet is afgekocht, dient u alsnog de vastrechtvergoeding voor dat adres te betalen. Uiteraard is dan eenmalige afkoop ook mogelijk.

Is er een mogelijkheid om het eenmalige bedrag in termijnen te betalen?

Nee, u kunt het bedrag voor eenmalige afkoop niet in termijnen betalen. Wilt u het bedrag niet in één keer voldoen, dan kunt u kiezen voor de maandelijkse vastrechtvergoeding. U betaalt deze maandelijkse vastrechtvergoeding zolang u een abonnement heeft bij één van de dienstaanbieders.

Als ik opzeg, krijg ik het bedrag van de eenmalige afkoop dan (gedeeltelijk) terug?

Nee, u betaalt het bedrag voor eenmalige afkoop voor de aanleg van uw glasvezelaansluiting. Voorwaarde is eveneens dat u een abonnement bij een dienstaanbieder afsluit. Wanneer u dit abonnement opzegt, wordt de eenmalige afkoop niet terugbetaald. Als u meer flexibiliteit wenst, kunt u kiezen voor de maandelijkse betaling van de vastrechtvergoeding. Als u dan het abonnement bij uw dienstaanbieder opzegt, stopt ook de betaling van de vastrechtvergoeding.

Wat zijn de voordelen van een eenmalige afkoop ten opzichte van de maandelijkse betaling van de vastrechtvergoeding?

Eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding heeft een aantal voordelen:

– u ontvangt slechts 1 factuur
– na een periode van meer dan 10 jaar is eenmalige afkoop voordeliger
– u heeft een bedrijf? Het bedrag van eenmalige afkoop kan als bedrijfskosten worden opgevoerd
– uw woning is ‘vrij van vastrechtvergoeding’. U of eventuele toekomstige bewoners hoeven zich geen zorgen meer te maken om het betalen van een maandelijkse of eenmalige vastrechtvergoeding.

Het dienstenaanbod

Is het afnemen van de diensten verplicht?

Ja, om een glasvezelaansluiting te krijgen is het afnemen van een abonnement bij één van de dienstaanbieders verplicht. U kunt dit abonnement meestal na een jaar opzeggen. Inschrijven bij 1 van de dienstaanbieders kan vanaf 4 september via deze website.

Uit welke diensten en dienstaanbieders kan ik kiezen?

Verschillende dienstaanbieders bieden diensten aan via glasvezel. Zij bieden in ieder geval snel en stabiel internet, interactieve televisie met zeer goede beeldkwaliteit en betrouwbare telefonie. Op deze pagina kunt vinden uit welke providers u kan kiezen.

Wat kost een abonnement voor intert-, tv- en telefoondiensten?

De diensten worden geleverd door de dienstaanbieders. Op deze pagina kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken.

Zijn diensten over glasvezel duurder?

De dienstaanbieders zijn landelijk opererende partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen tegen landelijk geldende tarieven. Een overzicht van de dienstaanbieders vindt u op deze pagina. Deze tarieven zijn zeker concurrerend en in veel gevallen bent u zelfs gunstiger uit.

Welke internetsnelheid heb ik nodig?

Dit is voor iedere situatie anders. Tegenwoordig doen we veel dingen online: tv kijken, telefoneren, werken, gamen, studeren, bankieren, winkelen en zelfs onze belastingaangifte gaat alleen maar digitaal. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Steeds meer apparaten in huis bedienen we via WiFi en steeds meer mensen gebruiken zorg op afstand. Evenals bewaking en beveiliging van de woning. Zelfs het agrarische bedrijf wordt compleet gedigitaliseerd. Internet via glasvezel biedt de snelheid en de stabiliteit die hiervoor nodig zijn. Internetsnelheden van 100 Mbit/s zijn hiervoor nodig. (dus met het laagste aanbod 75/75 kan ik niet uit de voeten? moeten we wel snelheden noemen?) Voor advies op maat kunt u contact met ons opnemen.

Installatie en apparatuur

Welke apparatuur kan ik gebruiken met glasvezel?

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn verschillende apparaten verbonden met het ADSL-netwerk en/of uw satellietschotel. Glasvezel vervangt zowel het ASDL-netwerk als de satellietschotel waardoor er meer en sneller gegevens kunnen worden verzonden en ontvangen. De apparaten waar u aan kunt denken zijn:
– TV, radio kastje voor digitale televisie en radio;
– PC, laptop, tablet, game console;
– vaste telefoon; – alarminstallatie;
– (bewakings)camera.

Moet ik iets aanpassen aan mijn computer, telefoon en/of televisie?

Wij kunnen u informeren als de computer, telefoon en/of televisie anders geconfigureerd moeten worden of de instellingen aangepast moeten worden. Via deze pagina kunt u contact met ons opnemen.

Kan ik meerdere televisies aansluiten?

Dat is zeker mogelijk. Het aantal aan te sluiten televisies verschilt per dienstaanbieder. Per televisie heeft u, net zoals televisie via de schotel, een aparte digitale TV-ontvanger nodig. Deze ontvanger wordt geleverd door de dienstaanbieder. Daarnaast kunt u bij vrijwel alle dienstaanbieders draadloos televisie kijken via uw tablet of iPad. Op deze pagina staat bij elke dienstaanbieder hoeveel televisies u kunt aansluiten.

Hoe sluit ik mijn bestaande telefoon aan op het glasvezelmodem?

Om uw huidige telefoon aan te sluiten, kunt u gebruik maken van de bestaande bekabeling.

Ik heb meerdere telefoontoestellen in gebruik. Kan ik deze installatie zonder problemen aansluiten op het aansluitkastje?

Dat is afhankelijk van enerzijds uw apparatuur en anderzijds de mogelijkheden die uw dienstaanbieder biedt:
– u heeft meerdere telefoonlijnen met ieder een eigen telefoonnummer in gebruik: enkele dienstaanbieders bieden meerdere telefoonlijnen.
– u gebruikt een telefooncentrale: er zijn waarschijnlijk aanpassingen nodig zodat uw apparatuur kan communiceren via glasvezel. Wij kunnen u hier meer over vertellen. Neem contact op met ons via deze pagina.

Met welke kabel kan ik de TV op het glasvezelnetwerk aansluiten?

Van uw dienstaanbieder ontvangt u een nieuwe digitale TV-ontvanger. Deze dient met een netwerkkabel (UTP-kabel) te worden verbonden met het glasvezelmodem of de meegeleverde router (afhankelijk van de dienstaanbieder). De kabel tussen de digitale ontvanger en de televisie is een HDMI-kabel. Voor vragen kunt u bij ons terecht.

Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op glasvezel?

Het is bijna altijd mogelijk om uw alarmcentrale aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. Neem contact op met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen.

Maandelijkse vastrechtvergoeding

Wat betekent dat nu, maandelijkse betaling van de vastrechtvergoeding?

U betaalt deze maandelijkse vastrechtvergoeding voor het gebruik van het glasvezelnetwerk en de aansluiting. Daarnaast betaalt u de reguliere kosten voor een abonnement bij een dienstaanbieder. De vastrechtvergoeding betaalt u alleen tijdens de looptijd van uw abonnement bij een dienstaanbieder. Als u uw abonnement bij de dienstaanbieder opzegt, stopt ook de betaling van de vastrechtvergoeding.

Wat zijn de voordelen van de maandelijkse betaling ten opzichte van de eenmalige afkoop van de vastrechtvergoeding?

Het belangrijkste voordeel van de maandelijkse vastrechtvergoeding is de flexibiliteit. Als u uw abonnement bij uw dienstaanbieder opzegt, stopt ook de betaling van de vastrechtvergoeding. Als u zich weer aanmeldt bij een dienstaanbieder, zal ook de vastrechtvergoeding weer worden geïnd.

Ik wil een wijziging doorgeven voor de incasso van de maandelijkse vastrechtvergoeding, waar kan ik terecht?

Voor het doorgeven van wijzigingen kunt u terecht bij uw dienstaanbieder. De dienstaanbieder geeft uw wijzigingen vervolgens door aan ons.

Meer informatie

Hoe word ik geïnformeerd?

Alle bewoners in het buitengebied waar glasvezel aangelegd gaat worden, worden persoonlijk geïnformeerd. Ook zullen er informatieavonden georganiseerd worden. Wanneer en waar de informatieavonden plaatsvinden kunt u vinden op deze pagina.

Waar vind ik meer informatie?

Als u meer informatie wenst, dan kunt u uw vraag stellen via deze pagina.

Let op: wij kunnen geen informatie verstrekken of uw woning/bedrijf op glasvezel aangesloten kan worden en wanneer dat zal gebeuren. Informatie over de planning kunt u vinden op deze pagina.

Storingen

Ik heb zelf een glasvezelkabel stuk getrokken op mijn grond. Waar moet ik dit melden en wie moet de schade betalen?

Voordat u gaat graven in uw eigen grond, dient u een Klic-melding te doen. Dan kunt u zien waar in uw grond zich kabels en leidingen bevinden. Als u, ondanks de Klic-melding, toch een glasvezelkabel stuk heeft getrokken, dan moet u dit melden bij uw dienstaanbieder. Hij zorgt ervoor dat CIF ingelicht en de schade gaat herstellen. De kosten van de schade worden op u verhaald.

Hoe snel wordt de schade hersteld?

Afhankelijk van hoe groot de schade is, wordt deze zo snel mogelijk hersteld.

Voor wie is het aanbod van Glasvezel Buitenaf?

Krijgen alle woningen een glasvezelaansluiting?

Er is een aantal voorwaarden om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting:

1. Uw woning/bedrijf is gelegen in het buitengebied van Gemeente Aalten of Gemeente Oost Gelre.

2. Uw adres staat geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van Gemeente Aalten of Gemeente Oost Gelre.

3. In uw woning/bedrijf is nog geen glasvezel- en/of kabelaansluiting aanwezig.

4. U sluit een abonnement bij een dienstaanbieder naar keuze af. Dat kan vanaf 4 september via deze website.

5. U sluit een contract voor de vastrechtvergoeding met de netwerkeigenaar af.

6. Alleen geldig voor zogenaamde maatwerkadressen: u gaat akkoord met de offerte voor de eenmalige aansluitkosten

7. In het gebied waartoe uw woning/bedrijf behoort sluit minimaal 50% van de bewoners/bedrijven vooraf een abonnement bij één van de dienstaanbieder én een contract voor de vastrechtvergoeding af.

Als aan alle voorwaarden wordt voldaan, zal in uw woning/bedrijf een glasvezelaansluiting worden aangelegd en kunt u gebruik maken van de diensten van de dienstaanbieder.

Hoe weet ik of mijn woning binnen het aansluitgebied valt?

Dit kunnen wij voor u nakijken. Vul het formulier in op deze pagina. Of u daadwerkelijk een glasvezelaansluiting krijgt, is afhankelijk van een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden vindt u onder ‘Krijgen alle woningen een glasvezelaansluiting?’.

Krijg ik ook een aansluiting als ik mij niet inschrijf?

Nee, alleen bewoners die zich inschrijven voor glasvezel én een abonnement bij één van de dienstaanbieders krijgen een glasvezelaansluiting. Inschrijven kan vanaf 4 september via deze website.

Gaat CIF ook glasvezel in de kernen aanleggen?

CIF richt zich de komende jaren op de aanleg van glasvezel in de buitengebieden van Nederland en heeft vooralsnog geen plannen om ook dorpen en steden van glasvezel te voorzien. CIF zal indien gewenst een glasvezelnetwerk aanleggen op recreatieparken en bedrijventerreinen en daarin mogelijk samenwerken met derde partijen.

Voordelen glasvezel

Waarom is glasvezel belangrijk voor bewoners en bedrijven in het buitengebied?

Een goede internetverbinding wordt steeds belangrijker. De ontwikkeling van nieuwe diensten die vragen om een snelle, stabiele en veilige verbinding gaat razendsnel. Denk hierbij aan interactieve diensten, zorg op afstand, onderwijs, thuiswerken, zakelijke toepassingen, domotica, etc. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding. Omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is, kunnen we hiermee tientallen jaren vooruit.

Wat is het verschil tussen glasvezel en ADSL of VDSL?

ADSL en VDSL zijn technieken die gebruik maken van het netwerk dat van oudsher wordt gebruikt voor vaste telefonie. Dit netwerk bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. Door de opwaardering van het telefonienetwerk zijn internet- en soms ook televisiediensten mogelijk.

Echter, zowel ADSL als VDSL-netwerken kennen een aantal belangrijke nadelen:
– een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de lengte van de kabel, hoe groter deze weerstand. Hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en daarmee hoe lager de maximale snelheid
– een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf zoals vocht (wat leidt tot veroudering) en instraling.
– door de fysische eigenschappen van koper is de capaciteit aan een maximum gebonden en daarmee niet toekomstvast.
Glasvezel kent deze nadelen niet. Met glasvezel kunt u bestanden up­ en downloaden met dezelfde hoge, stabiele snelheid. Dat bespaart u veel tijd. Omdat de capaciteit van glasvezel in principe oneindig is, kunnen we hiermee tientallen jaren vooruit.

Ik ben al wat ouder en gebruik geen internet. Heeft glasvezel ook voordelen voor mij?

Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Er komen steeds meer toepassingen, waardoor ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Door gebruik van slimme apparaten, die in verbinding staan met de thuiszorg, andere instanties of familie kan een oogje in het zeil worden gehouden. Een verpleegkundige kan bijvoorbeeld via een iPad, camera of TV informeren over hoe het met u gaat en overleggen over uw medicatie. Omdat de verpleegkundige u kan zien, kan hij of zij een betere inschatting maken van de benodigde zorg.

Dit soort toepassingen vragen veel capaciteit (bandbreedte). Glasvezel biedt deze capaiciteit, nu en in de toekomst, en is daarmee uitermate geschikt voor dergelijke toepassingen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de waarde van uw woning. Een fijne gedachte als u uw woning in de toekomst wilt verkopen.

Wat zijn de voordelen van glasvezel?

Glasvezel is een technologie waarmee u razendsnel kunt internetten, haarscherp televisie kunt kijken en uitstekend kunt bellen. Het biedt een betrouwbare vaste verbinding die ook bij uitstek geschikt is voor bedrijven. Met haar enorme capaciteit is glasvezel klaar voor de toekomst. Het faciliteert diensten als zorg op afstand, onderwijs op maat en ondersteunt de bedrijvigheid in het buitengebied.

Wat zijn de voordelen van televisie via glasvezel?

Televisie kijken via glasvezel biedt tal van voordelen. Zo kijkt u altijd ongestoord televisie. Of het nu regent, waait of sneeuwt. Naast een groot zenderaanbod, waarvan een groot deel in HD-kwaliteit, kunt u gebruik maken van zogenaamde interactieve televisie. Zo kunt u Uitzending Gemist kijken en films en series bestellen en bekijken. Ook televisie kijken via een tablet of iPad behoort tot de mogelijkheden. Vanwege de hoge capaciteit kunt u in de toekomst probleemloos ultra HD (4k en 8k-televisie) kijken en andere televisiediensten gebruiken.

Hoe snel is glasvezel eigenlijk?

Op dit moment worden in onderzoekslaboratoria snelheden bereikt van meer dan 43 Terabit per seconde, oftewel 43 miljoen Megabit per seconde (Mbit/s). Daarmee zou je tientallen films in één seconde kunnen downloaden.

De dienstaanbieders bieden nu snelheden tot 1000 Megabit per seconde (oftewel 1 Gigabit per seconde). Dat is vele malen sneller dan ADSL in het buitengebied, waar de snelheid nu vaak niet hoger is dan 5 Mbit/s.

Goed om te weten: wanneer wordt gezegd dat een abonnement 250 Mbit/s biedt, dan biedt het ook echt 250 Mbit/s. Oók als je niet in de buurt van de centrale woont en de hele buurt tegelijkertijd op YouTube video’s kijkt. 250 Mbit/s is bij glasvezel écht 250 Mbit/s.

Wordt mijn huidige vaste aansluiting beter als veel buurtgenoten overgaan op glasvezel?

Nee, helaas. De snelheid van uw huidige vaste aansluiting hangt nauwelijks af van het aantal mensen dat het netwerk gebruikt, maar vooral van de afstand van uw woning tot de centrale.

Help mij met mijn keuze